Enetimer Yoga

At forære sig selv en enetime - eller flere af slagsen - med helt personlig tilpasset yogaundervisning, er en gave der holder resten af livet.

Enetimer fordi...

Når du har lyst til eller behov for at blive mere fortrolig med nogle udvalgte yogaøvelser, er en enetime et godt valg.

Du får meget lettere ved at gribe en egenpraksis hjemme med yoga, og i yogasalen er du mindre afhængig af underviserens øjne og hjælp, hvor den individuelle tilpasning på et stort hold kan være vanskelig at opnå.

At lade sig undervise 1:1 betyder, at lige præcis din krop, og dit temperament er omdrejningspunktet og derfor unikt tilpasset dit liv.

Alle kan få en masse godt ud af den form for yogaundervisning. Det er helt særligt at modtage sit eget personlige yogaprogram og følge det i en periode og er stærkt motiverende for at holde fast ved yoga på stuegulvet.

Yoga, Yogaterapi eller Somatics Øvelser

1:1 Yogatime

Der findes ikke to ens kroppe på denne jordklode. Selv et sæt enæggede tvillinger, der ser helt ens ud ,vil påvirkes forskelligt igennem livets faser. Både de ydre omstændigheder såvel som det indre miljø af følelser, tanke- og bevægemønstre, påvirker hele kroppen. 

Et personligt yogaprogram kan benyttes, hvis du i perioder ikke kan gå fast til yoga hver uge. Eller som supplement til dine yogaklasser på et hold. 

Det kan understøtte den kropslige og teoretiske forståelse af de øvelser, der arbejdes med, ligesom den unikke tilpasning til din krop og dit temperament, kan opbygge nye og måske mere hensigtsmæssige bevægemønstre.

1:1 Yogaterapi

Yogaterapi er lidt anderledes end en 1: 1 yogatime, fordi der ofte er et særligt fokus på en problematik, som f.eks. osteoporose (knogleskørhed), diskusprolaps, Skoliose, senfølger af hjernerystelse, åndedrætsproblemer, stress, udbrændthed eller andet.

Der vil være en samtale enten forud til din session, eller den første gang du og yogalæreren mødes.

Yogaterapi er ikke samtaleterapi, men samtalen før planlægningen af dine øvelser, danner grundlaget for et godt udbytte af din indsats bagefter.

Du skal regne med, at der skal 1-2 opfølgende sessioner til for at komme grundigt omkring det.

1:1 Somatics Exercises

Enetimer yoga
Enetimer yoga
enetimer yoga

Hanna Somatics Exercises er et system udviklet af Thomas Hanna. Filosofien bag Hannas metode er at genlære kroppen nye og mere hensigtsmæssige bevægelser, så kroniske muskelspændinger og smerter opløses og ikke opstår igen.

Dette system er og ligner ikke yoga, for der er ingen af øvelserne som opfordrer til stræk og ingen særlige åndedrætsøvelser, der sigter mod at frisætte prana, men metoden har alligevel nogle vigtige fællesnævnere med yoga:

  • Nærvær
  • Spænding / Afspænding
  • Åndedrætsopmærksomhed
  • Indre sansning
  • Kropsbevidsthed

Hanna Somatics sigter mod at reetablere musklernes intelligens via hjernen og nervesystemet. Man kan tale om, at systemet skal re-bootes, en genstart er nødvendig, og derfor skal en indlæring af bevægelse ske på ny. Ved hjælp af enkle og ofte små bevægelser kan der skabes nye bevægemønstre som bryder op med de ubevidste mønstre der forårsager lidelse i form af ondt i kroppen. 

Du lærer på en måde at ”behandle” dig selv. Lære at blive så fintfølende, at du via den lille indsats som træningen består af, omkoder dit nervesystem og derved reducerer eller helt fjerner smerte og spændinger i de udsatte områder over tid.

Iben er certificeret Somatics underviser

Fakta om enetimer

Hvor længe?

En enetime varer som regel en klokketime - med mindre andet aftales

Hvor?

I Valby hos Yoga I Valby eller i Helsingør.

Hvad skal jeg have med?

Du skal have blødt tøj, der er rart at bevæge sig i. Andet behøver du ikke medbringe. Alt udstyr findes på stedet.

Pris?

En enetime koster 850 kr. evt. rabat ved flere timer.

Det siger mine elever

Jeg har gået til yoga hos Iben i en del år efterhånden, og det er bare den bedste yoga, jeg kender. Iben har en enorm viden om anatomi og om, hvad øvelserne gør ved vores kroppe, og hun forklarer altid lige nok om hver øvelse og stilling, til at man forstår og mærker det hele lidt bedre. Hun har en enestående opmærksomhed på den enkelt elev og en kærlig omsorg, som gør det så behageligt og afstressende at komme til hendes yoga. Og ikke mindst er hun utrolig sød og uhøjtidelig.
Anne
Jeg er helt ny i yoga og kendte absolut intet til den verden, da jeg mødte op første gang hos dig. Jeg har været til yoga 5 gange nu, og jeg er vildt begejstret. Jeg er især glad for din måde at introducere hver ny øvelse på så alle - også en nybegynder som mig - kan være med. Og så har du en fantastisk mediterende stemme, som gør at sindet slapper helt af. Det er en time for krop og sjæl, som jeg glæder mig til hver eneste gang.
Karin

5 genveje til bedre søvn

Sover du dårligt? 

Har du svært ved at falde i søvn?

 Vågner du op og føler dig træt?  

Så får du her 5 helt enkle tips til bedre søvn!