Yogahold

Vi har mange forskellige yogahold

Læs mere om dem her 

Læs om vores mange forskellige hold her

Blid yoga

Yoga med hensyn er specialholdet til dig, som ikke kan følge yoga på et almindeligt hold. Det er yogaundervisning, der er særligt tilpasset maksimalt 8 deltagere. Og du kan vide, at din underviser har erfaring med at tilgodese den elev, der kommer med en dårlig ryg, eller har slidgigt i nakken, eller måske er udfordret af åndedrætsproblemer som astma eller KOL. Nogle af Yoga I Valbys undervisere har tilmed en lang overbygning på deres yogauddannelse, der gør dem til yogaterapeuter. Disse hold findes mest i dagtimerne, og tilmelding sker til Gigtskolen her.

Yin Yoga er en rolig yogaform med god tid i hver enkelt stilling. Gerne op til flere minutters lange dybe stræk, der som regel foregår helt nede ved jorden. Stillingerne ligner til forveksling de klassiske Hatha yoga stillinger, men har fået deres egne navne og har et særligt fokus på stimulation af meridianbanerne, så yogaen fungerer som en slags nåleløs akupunktur. Der arbejdes i dybden med bindevævet/fascia som i de senere år har fået øget opmærksomhed. Der kan benyttes støttende udstyr i Yin Yoga, men ikke i helt så overdådige mængder som til Restorative Yoga. Hvis du er til rolig yoga og god tid, og trænger til at aflaste dit nervesystem, er Yin Yoga for dig.

Yoga indefra og ud kan beskrives som en kropsbaseret mindful yoga og er en omsorgsfuld og afstressende yoga med fokus på din vejrtrækning. I trygge rammer får du vejledning i at udforske mulighederne i din krop indefra for at opbygge indre stabilitet, styrke, og vitalitet. I dit eget tempo leder du krop og sind til større frihed og plads – plads til at være den du er. Det kræver ingen særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Yoga i Valby

Gravid- og efterfødselsyoga

Yoga for gravide er specialundervisning for dig der venter på din baby, og gerne vil træne og smidiggøre både krop, åndedræt og psyke til den forestående fødsel. Det er IKKE fødsels-forberedelse som ved en jordemoder. Under graviditeten er flere områder af kroppen som fx lænd og bækken udsat for gradvist større belastning, og hele kroppen undergår en større forandring der forsøges aflastet og støttet gennem yogaundervisningen. Træningen af åndedrættet bygger en bro til psyken og kan medvirke til større ro og tillid til rejsen gennem graviditeten. De forholdsvis små hold undervises af en yogalærer med ”overbygning” i gravid-yogaundervisning, og er tilmed yogaterapeut, endnu en overbygning. Så du bliver passet på så godt som muligt.

Når kroppen har båret på din baby i 9 måneder, kommer der måske en tid bagefter hvor du mærker lyst og behov for at vende tilbage til yogaundervisningen. Og på det her hold tager du din baby med, og kan sammen med andre mødre træne yoga der sætter særligt ind på at: Smidiggøre ryggen, og massere skulder/nakkeområdet.  Styrke kroppen hvor den har været særligt udsat gennem graviditeten. Styrke åndedrættet og dermed også finde fornyet ro og afspænding, måske den vigtigste ingrediens midt i alt det nye som mor. Og kom bare selvom du ikke kender til yoga i forvejen.



Flow yoga

Hatha Flow er yogastillinger er sat sammen i sekvenser. Hver bevægelse følger åndedrættet og gentages uden pauser. Der er typisk mange gentagelser, hvilket skaber varme, styrke og sved på panden. Ofte er det en yogaform, som har et højt tempo. Flow Yoga kan dog også være mere rolig – sommetider kaldet Slow Flow. Både i højt og lavt tempo kan det at følge åndedrættet bidrage til at stilne sindet, da der ikke er ”plads” til så meget andet, end at bevæge sig fra én stilling til en anden.



Det her yogahold er for dig der kan lide styrke og høj energi, kombineret med en rolig afslutning så hele nervesystemet tilgodeses. Der er fokus på at styrke og smidiggøre kroppen, bl.a. gennem klassiske solhilsner, ligesom mave, ryg og ikke mindst balancen styrkes gennem varierede yogastillinger. Der indgår ydermere åndedrætsøvelser og fra tid til en anden afsluttes der med kortere meditationer/mindfulness. 

TriYoga er en rolig, dybtvirkende og mindful yogaform, der øger fleksibilitet og smidighed, og styrker muskler. En systematisk tilgang guider dig gennem grundøvelserne som forbereder kroppen på mere udfordrende stillinger og ‘flows’. Således undgås skader og den meditative oplevelse er her ikke kun forbeholdt øvede. Et særligt kendetegn er det kontinuerlige arbejde med åndedrættet. Endnu et særkende er de bølgende rygbevægelser, der styrker rygsøjlen og smidiggør den finere kernemuskulatur, som ofte overses ved traditionelle træningsformer.

Hatha yoga

Pranayama betyder frit oversat ”styring af den vitale livskraft” og det øver vi gennem træning af kroppen, styring (og absolut også frisættelse) af åndedrættet, og gennem korte meditationer. Derfor titlen ”Yoga, Pranayama og meditation”. Når det er sagt, så skal den ”pakke” så er der hovedvægt på de fysiske stillinger og øvelser, mens Pranayamas/åndedrætsøvelser smeltes ind undervejs, eller samles til et mini-tema op til meditation og afspænding. Du vil sikkert trives bedst ved at have lidt kendskab til yoga her, men det er ikke adgangsgivende. Du skal blot ville praktisere de mere subtile dele af yoga for at være med.

Yoga for alle er holdet til dig, der holder af både klassisk hatha yoga med lang afspænding og tilpasset undervisning, og samtidig er du glad for variation over de små flows og åndedrætsøvelser, der dryppes ind gennem klasserne. Du kan deltage som både nybegynder, lidt og meget erfaren yogaelev.

MediYoga er en terapeutisk yogaform udviklet til brug i det svenske sundhedssystem i samarbejde med førende universiteter i Sverige. MediYoga anvendes i dag på langt de fleste sygehuse i Sverige og der bruges mantras i undervisningen som også består af åndedrætsøvelser, fysiske øvelser, afspænding og meditation. MediYoga sætter gang i kroppens egne evne til at hele og kan give bl.a. energi, klarhed, ro og selvindsigt. 

5 genveje til bedre søvn

Sover du dårligt? 

Har du svært ved at falde i søvn?

 Vågner du op og føler dig træt?  

Så får du her 5 helt enkle tips til bedre søvn!